اینک آموز آباد در تهران
ساعت ٢:٤٦ ‎ب.ظ روز ۱۳٩٢/٤/٢٧   کلمات کلیدی: آموز آباد،آبادگری ،کیارش اقتصادی،ایما بوشهری ،فلکه اول تهران پارس

سر انجام امکان این را یافتم روزی از روزهای آموز آباد را تجربه کنم.

برای معرفی آموز آباد از نوشته های خود کیارش اقتصادی کمک می گیرم.

 

آموزآباد: بوم گردی، آبادگری و یادگیری- نام شیوه پرورش و یادگیری است که همزمان
با آبادگری انجام می‌گیرد و بستر آن با بوم‌گردی در جای جای سرزمین پراکنده است؛
ولیکن با ساختارهای مدیریتی متمرکز و هماهنگ ساماندهی و بازدهی می‌یابد

 

آبادگری: معرف رشته‌ای کل نگر است که به دانایی و توانایی احیا یا سرزندگی بومی
می‌پردازد

 

آبادگر: فردی که  دانایی، توانایی،انگیزه  و پایداری او به اندازه‌ایست که
می‌تواند در احیا یا سرزندگی پایدار مکانی بومی 
اثر گذار باشد

آباد جو: کارآموزان آبادگری که جریان نام نویسی و دوره را میگذرانند

یاور: یاری دهندگان آبادگری و آموزآباد که داوطلبانه یا در بده بستانی ساده،
همراهی و کارگشایی می نمایند

آبادخون (آبادخوان): مالکین مکان‌هایی بومی یا فهرستی از خوشه سار بومی که فراخواننده آبادگری یادوره‌های آموز‌آباد است؛ نهادهایی که میان آبادگران یا آبادجویان یا مکانهای آبادخوان پیوند برقرار می سازند.

خونه آباد (احیا خونه- سراآباد): تک‌بناهای آبادخون-خانه یا بنایی که فراخواننده آبادگران یا دوره‌های آموز‌آباد است؛ یا فهرستی از
بناهای خوشه سار بومی که با آموزآباد همکاری می‌نماید یا پذیرای آبادگران است.

اوس آباد: استاد آبادگری- فردی بومی و خبره یا آبادگری که توانایی و آمادگی
آموزش و پرورش کاربردی را  به آبادجویان
دارد

 

 

 فراخوانی که از آموز آباد سه شنبه  25 تیر ماه به دستم رسید:"درود.فراخوان آموز آباد:برای فروشگاه تن درست ،فلکه اول تهران پارس.کار با گِل و آجر.شروع کار از امروز.هر کی آمادست خبر بده"

- کیارش اقتصادی و ایما بوشهری - ایما بوشهری پیوند دهنده آموز آباد با آباد جو ها ست.بسیار مهربان و صبور.

 

 

وقتی من رسیدم  سه چهارم آجرها را آقای اقتصادی و ایما دیروز به داخل برده بودند.یک چهارم باقی امروز آمده بود و کیسه های خاک رس هم کمی بعد از من رسید.

همه درس هایی که آموختم:

1-تک آجرها به عنوان پایه هستند.به شخصی که مجموعه آجرهای شش تایی را به داخل می برد،کمک می کند راحتتر بلندشان کند.

2-از عکس نحوه چیدن شش آجر  به صورت خشکه به صورتی که موقع جابه جا کردن دردسر نشود ،پیداست.موقع جابه جایی اگر به بدنتان تکیه بدهید راحتترید.

 

 

واکنش های مردم در نگاهشان است .کار با هوای بی امان گرم و ماه رمضان پیچیدگیهای خودش را دارد.فشار سختی کار را اگر بتوانی ،جا بگذاری به لایه های درونی تر همدلی راه می یابی و دست کم برای من این همدلی شیرین بود.یافتن راه حل های ریزی که می تواند شادی بیاورد.از تمرین آجر پرت کردن تا آب پر کردن استانبولی و گفتگوی نزدیک با آجر از نوع آموز آبادی.

 

 

 

 

از آقای اقتصادی اجازه گرفتم که فراخوان را در بلاگم بزنم.ایشان متذکر شدند که این برنامه  برای بچه های معماری می تواند جالب باشد و ظرفیت هر روز برای حضور 6 تا 7 نفر است.

البته خوب است بدانید که پیش بینی شده کار تا آخر ماه رمضان ادامه داشته باشد.

5 شنبه و جمعه روز های خانواده است و کار تعطیل.

اگر تمایل به حضور دارید یا نکته هایی که جایش در متن من خالی ست برایم ایمیل کنید.البته در نهایت برای هماهنگی نهایی شما را به ایما معرفی خواهم کرد.

 

3- جمع آوری خاک و خرده آجر

صرف نظر نکردن از این نکته آخر با توجه به سختی کاری که از گذرانده بودیم برایم بسیار ارزشمند بود.به نظر من این کار نهایت احترام به شهر،حقوق شهروندان،نهایت احترام به مصالح و آموزش امانتداری در معماری بود.

4-پاک سازی نهایی

یاران نیروی انسانی کارگاه

پایان تجهیز کارگاه-

نکته دیگری از امانتداری:آن چند کیسه که جدا قرار داده شده اند به این دلیل است  که به حساب آقای اقتصادی نسبت به سفارش بیشتر بوده اند.

 

عقیده شخصی من این است بچه هایی که طراحی هنوز برایشان دغدغه است ،باید خودشان را متعهد کنند به مطالعه انواع شیوه های طراحی.به یک شیوه عادت کردن حاصلی جز ماندگی ندارد.

خشکه چینی طرح برای بررسی.

چیدمانی که شاهدش هستید در سه رگ آجرها را گیردار می کند.

من اعتراف می کنم که هنوز عضله هایم شوکه هستند اما روز خوبی بود.امیدوارم امکان ادامه حضور بیشتردر این پروژه را با توجه به تعهداتی که در محل کارم دارم،به دست بیاورم.این گل به گمان من قصه خود آموز آباد است.به هررو رشد می کند و زندگی کردن می آموزد.به امید دیدار


 
کیست یاری کننده ای که مرا یاری کند-
ساعت ٢:۱٧ ‎ب.ظ روز ۱۳٩٢/٤/٦   کلمات کلیدی: امامزاده زید و رحمان ،سه گنبدان،پلنگ آباد ،میراث فرهنگی،اشتهارد

"کیست یاری کننده ای که مرا یاری کند"عبدالله نصرانی فیلم روز واقعه شهرام اسعدی به جستجوی پاسخ این سوال و سوالهای دیگرش سر از کربلا در می آورد.

خواهرم همیشه می گوید ما روزی به جواب سوالهایمان می رسیم.امروز با خودم گفتم اگر حرکتی باشد رسیدنی هم در کار خواهد بود.

این پست به خاطر این مرد است.پیرمردی که اینجا زندگی می کند.وقتی وارد شدم داشت به گلها رسیدگی می کرد.مهربان بود .برایم توضیح داد که اینجا از دوره ایلخانی قدمت دارد و قبلترها آباد بوده است.

دعوتم کرد که داخل را ببینم.اینجا هنوز انقدر مدنیت راه پیدا نکرده که ضریح به مردانه و زنانه تقسیم شود.هر چه که بخواهی می توانی مقبره را بچرخی.

 

 

 

 

 

 

همین مبلمانی که وجود داره و تو عکسها کم و بیش می بینید به نظر من نشون می ده مردم هنوز اینجا رو دوست دارند.براشون امامزاده است....

 

 

 

 

 

صحبت های من و همراهم تمام شده است که می بینم پیرمردی وارد می شود.هول است.پیرمرد قصه ما نگه اش می دارد که جواب سوال ما را راجع به اینکه به اینجا چرا می گویند پلنگ آباد بدهد.او می گوید این اسم هیچ ربطی به پلنگ داشتن اینجا ندارد.او یاد داشت که از زمان سرگرد بهبهانی نامی اینجافلنج آباد بوده به مرور زمان کلمه تغییر یافته.جالب اینجا بود که خود اهالی بومی اینجا هم سر اینکه این امامزاده ها به امام کاظم می رسند یا امام صادق اختلاف نظر داشتند.ادر لینک هایی هم که برایتان پایان پست می گذارم این اختلاف نظر قابل رویت هست.

نکته دیگری هم که این پیرمرد بومی داشت و برایم جالب بود عجله اش برای زیارت بود.پاسخهای کوتاه می داد و وقتی متولی امازاده گفت حاجی چایی بیارم گفت اول بروم زیارت دلم باز بشه بعد.....وسط آن بیابانی که من دیدم این دلتنگی حکم چاه آب وسط کویر لوته.

داریم می رویم که متولی امامزاده صدایم می کند و این ترک را نشانم می دهد..می گوید دختر جان عکس از این ترک بگیر ببر جایی نشان بده شاید بیایند درستش کنند....

اینجاست که احساس می کنم این ترک بر قلب من وارد می شود.

"کیست یاری کننده ای که مرا یاری کند"

دوست دارم بدانید ما شبیه آدمهای دولتی نبودیم و حتی شبیه زائرها.از ما نپرسیده بود که چه کاره هستیم .من یک مانتو کوتاه تنم بود برای اینکه وقت طبیعت نوردی دست و پاگیرم نباشد و همراهم هم قبل از رسیدن با این امامزاده در باطلاق افتاده بود و سراپا گِل بود.

محمد صادق سبط الشیخ انصاری یکبار در مورد مدیریت میراث فرهنگی - مذهبی حرفی زد که صحتش هر بار برایم بیشتر روشن می شود.او گفت مشکل عدم یک مدیریت واحد است.یک وقتی یک امامزاده 20تا صاحاب داره اعم از اوقاف ،میراث،شهرداری و .... یک وقتی هیچ کس نیست که پاسخگوی پی گیری تو باشد....

ای نشسته تو در این خانه پر نقش و خیال

خیز از این خانه برو رخت ببر هیچ مگو

در راه به این فکر می کردم کاش می شد یک همکاری مشترکی بین دانشگاه های معماری استان البرز از هر نوعی و هر مقطعی (آزاد،سراسری،غیر انتفاعی و مقاطع کارشناسی،کاردانی و .....) ایجاد کرد تا بچه ها به عنوان انجام پروژه دانشگاهی اماکن را شناسایی ،برداشت و بر اساس اصول تعریف شده طرحی برای سازماندهی اش بدهند ،حتی در این حد که به هندسه باغچه هایش را مرتب کنند و یک کف سازی مناسب برای اینجا ببینند جدا از بحث مرمتی اش.نکته مهم و حیاتی این است که اینجا سرویس بهداشتی مرتبی داشت که قرار گیریش پایینتر از کف امامزاده بود.

خوب است خود دانشجوها هم دستی در اجرا ی طرح داشته باشند.اینکه تو دست در اجرای طرحت داشته باشی هیجان غیر قابل وصفی دارد و عشقی که در تو می جوشد به طول عمر آن بنا یاری خواهد داد.استفاده از نیروی دانشجوها بهتر از صبر کردن برای بودجه ای که ممکن است نوش دارو بعد از مرگ امامزاده است،بشود.

به نظر من تنها تاکید بر حفظ بناها به صورت تک بنا درمان کوتاه مدتی ست.در ادامه مسیری که می رفتیم امامزاده سلیمان مرتب تر بود و من دیدم مردمی که در سایه سار درختانش برای تعطیلات گذرانی آمده بودند.

تسبیح در اتحاد ریسمان و مهره هاست که تسبیح می شود.فکر می کنم در امر تقویت جامعه محلی از طریق اقتصاد گردشگری با توجه با اینکه این خاک ،خاک پر برکتی ست و سرشار از میراثی پرارزش نادیده ،باید به تقویت مسیرها با جاذبه های ترکیبی فرهنگی،طبیعی،مذهبی و معنوی بپردازیم.و فرهنگ سازی جدیدی برای راهها و نه تک اثرها تدوین کنیم.

لاک پشتی که می داند به کجا می رود دور از ذهن نیست که از خرگوش زودتر برسد

عکس ها 92.3.15 گرفته شده است.لینکهایی که برایتان می گذارم در باب همین امامزاده است که می خولستم راجع بهش بدانم.

http://www3.karaj.irna.ir/fa/News/80507794/%D9%81%D8%B1%D9%87%D9%86%DA%AF%DB%8C/%D8%A8%D9%86%D8%A7%DB%8C_%D8%A7%D9%85%D8%A7%D9%85_%D8%B2%D8%A7%D8%AF%DA%AF%D8%A7%D9%86_%D8%B2%DB%8C%D8%AF_%D9%88_%D8%B1%D8%AD%D9%85%D8%A7%D9%86_%28%D8%B9%29_%D8%A7%D8%B4%D8%AA%D9%87%D8%A7%D8%B1%D8%AF_%D9%86%DB%8C%D8%A7%D8%B2%D9%85%D9%86%D8%AF_%D9%85%D8%B1%D9%85%D8%AA_%D9%88_%D8%A8%D8%A7%D8%B2%D8%B3%D8%A7%D8%B2%DB%8C_%D8%A7%D8%B3%D8%AA

*************************************

http://www2.darmankaraj.sso.ir/web/darmankaraj/aboutprovince/8/1/2

*************************************

http://www.ghatreh.com/news/nn14150363/%D8%AA%D8%AE%D8%B1%DB%8C%D8%A8-%D8%A7%D8%AB%D8%B1-%D8%AA%D8%A7%D8%B1%DB%8C%D8%AE%DB%8C-%D9%86%D8%A7%D9%85-%D8%A8%D9%86%D8%A7-%D8%A7%D9%85%D8%A7%D9%85%D8%B2%D8%A7%D8%AF%DA%AF%D8%A7%D9%86-%D8%B2%DB%8C%D8%AF-%D8%B1%D8%AD%D9%85%D8%A7%D9%86-%D9%85%D8%B4%D9%87%D9%88%D8%B1-%DA%AF%D9%86%D8%A8%D8%AF%D8%A7%D9%86

***************************************************

http://www.alborznews.co/view/4501.aspx

*************************************************