سفر به دیگر سو
ساعت ٥:٥۸ ‎ب.ظ روز ۱۳٩۳/۱/٢   کلمات کلیدی: اسفراین،ارگ اسفراین،قلعه بلقیس،پارک سالوک ،مقبره شیخ آذری،خانه کمال الملک

نقل قولی از شفیعی کدکنی همیشه توی گوشم زنگ می زنه:"شاگرد خوب اونه که وقتی 3 گوشه از اتاق نشونش بدی،واسه گوشه چهارم منتظر تو نمونه"

به نظر من این یک اصله.اصلی برای شناختن دور و برمون.برای تداوم جستجو.به همین خاطر در ارایه مطالب این وبلاگ همواره سعی کردم روایتگر قصه خودم باشم.به نظرم سوال ایجاد کردن خودش مهم تر از جواب دادنه.

اولین پست امسال از بخش کمتر شناخته شده ای از خراسان شمالی شروع می کنم.بخشی از سفر بی نظیر عید پارسال .

تصاویر راوی راهیستکه از نیشابور خارج شدیم،شبی مهمان اسفراین بودیم و از پارک سالوک راه به بجنورد یا بیژن گرد حکیم فردوسی بردیم.

خانه کمال الملک

تصویری از اسفراین نداریم.شب هنگام رسیدیم.شهر تاریک بود.در بلواربزرگ شهر جایی برای اسکان مسافران در نظر گرفته شده بود.امن بود اما حس تاریکی از هر صدایی ترس می آورد و بااااااااد که فردایش مردم می گفتند بی سابقه بوده و نیمه شبان همه چادر خوابهارا پناهنده به ماشین هایشان کرد.

فردا صبح:

مقبره شیخ آذری

تاریخ عاشقانه های مردم کوچه و بازار

ارگ اسفراین

قلعه بلقیس

پارک سالوک

پدرم همیشه می گوید فرق ما با فرنگی ها این جاست که آنها وقتی به سفر می رفتند،هیچ که نداشتند یک دفترچه جلد چرمی و قلم همراهشان بود.سر از دیگ قبایل آدمخوار هم که در می آوردند ،مقدار نمک و فلفل برای طبخ آدمی را می نوشتند.گرچه خودشان خورده می شدند اما دفترچه شان کنار دیگ برای نفر بعدی می ماند ولی ما یک حمام درست می کردیم که بایک شمع کار بهداشت شهری را راه می انداخت ،اما وقتی از کار افتاد هیچ کس نتوانست سر از کارش در بیاورد.

این بیش از اینکه افتخار داشته باشد ،اندوه تاریخی دارد.ما مردمی هستیم که دانش را برای خودمان حبس می کنیم.

و با همین قصه ها بود که نوشتن درد من شد.

می خواهم دعوتتان کنم که شما هم بنویسید.نوشتان کمک می کند بهتر ببینید.تجربیات من در سفر می گوید هرگز انقدر زمان ندارید که در لحظه یادداشت بردارید،اما در لحظه می توانید به همه آنچه که فکر می کنید ارزش نوشتن دارد فکر کنید و به خاطر بسپارید.بر خلاف مطالبی که در گوشه کنار می خوانم مبنی بر توصیه هایی که بی مطالعه به سفربروید و از جاهایی که همه معمولا بازدید می کنند مثل موزه هاو بازارها و ....پرهیز کنید،می خواهم بگویم  حتما با آگاهی به سفر بروید.راجع به آنجا که قدم در آن می گذارید شناخت داشته باشید.شناخت است که علاقه می آورد و مهربانی.برای دوست داشتن خودمان،خانه مان و خاکمان باید خوب ببینیم،بخوانیم و بنویسیم.